Nieuwe pennen stroef, wie heeft tips?

  • eline

    Ik was begonnen met een trui te breien op pen 7. Nu had ik nog een paar goedkope pennen liggen van de Zeeman. Daar zat een heel raar laagje overheen waardoor de pennen heel stroef breiden.

    Nu heb ik op internet een paar nieuwe pennen gekocht en die zijn van aluminium. Ze voelen heel licht aan en het waren dure pennen. Maar nu ben ik er mee aan het breien en het gaat nog stroefer dan die goedkope pennen van de Zeeman.

    Hoe zit dat..moet je nieuwe pennen “inbreien”, wordt het vanzelf beter of zijn er tips waardoor de pennen gladder worden?

  • marionst

    Hallo Eline.

    Wat vervelend is dat he.

    als ik stroeve naalden heb haal ik ze altijd een paar keer door mijn haar

    (breinaald door je haar met je andere hand er boven op.)

    Vaak helpt dat wel.

    Succes

    Marion

  • lieny

    Ja doe ik ook door mijn haar halen,of even langs een kaars.

    Houten breipennen strijk ik in met bijenwas,en weer uitwrijven.

    veel succes,Lieny

  • eline

    Wat een goede tips, bedankt! Ga het gelijk uitproberen!

  • whitney

    Brei je niet te strak????Probeer eens losser om te slaan/aante trekken.

  • eulilia

    Hallo Eline,

    Ik herken het probleem. Vorige week begon ik een nieuwe sok op nieuwe naalden, 4waren goed en 1 was stroef.

    Ik heb de naald voorzichtig met een droog groen pannensponsje iets geschuurd. Dat hielp wel wat en inderdaad af en toe door mijn haar gehaald.

    Toen ik bij de hiel kwam merkte ik geen verschil meer tussen de naalden, dus ik denk dat de naald door het breien ook wat gladder werd.

    Succes ermee.

    Lia.

  • eline

    Ik brei niet te strak Whitney, want op andere pennen heb ik het probleem niet. Maar die zijn van metaal met een glanzend lak laagje er overheen en die voelen ook glad aan.

    Deze aluminium pennen zijn dof en voelen ook stroef aan.

    Ik ben nu nog op andere pennen bezig, maar als ik straks van pennen moet wisselen dan probeer ik de tips uit.

  • whitney

    oke, maar al lezende jouw bericht kreeg ik visioenen van vroeger op school: de strakke broddellapjes die er NIET uit zagen van de onhandige breisters, die we waren als kinderen… dus nostalgie..

  • eline

    Nostalgie ja..haha..veel te strak breien, met zweethanden van de inspanning en dan die steken die om de haverklap vallen..

    Gelukkig vond ik breien leuk genoeg om er flink mee te oefenen en het is in de loop van de tijd steeds beter geworden.

  • whitney

    Ik kende het feit van stroeve pennen echt niet.

    En ik brei al 40 jr. Zo zie je maar. We kunnen middels dit prikbord veel leren!