Nieuwe pennen stroef, wie heeft tips?

  • Darth Phoenix

    Het is wel interessant om te horen hoe het vroeger ging :). Toen ik nog op de basisschool zat hebben we geloof ik met de hele klas net 2 handwerk “lessen” gehad. Eentje waarbij we uitgelegd kregen hoe het moest en het begin moesten maken. En de tweede om verder te breien. Daarna niks meer :(. Ik was een van de weinige die al kon breien (van mijn moeder geleerd :D), en ik vond het toen best jammer dat we niet meer deden. Maarja, gelukkig had ik thuis mijn lapjes, hihi.

  • Els

    Herkenbare dingen hoor! Ik was zo bezeten van breien dat ik op mijn 4e al wilde leren hoe het moest. Met kleine soknaaldjes heeft mijn moeder het me toen geleerd. In de eerste klas was ik dus wat stappen voor en hoefde geen poppedasje meer te breien. Weet nog precies dat het 12 steken breed was en breien in ribbel. Kon niet begrijpen dat kinderen na 4 naalden zomaar ineens16 steken hadden.

    Ik mocht meteen aan een poppenrokje beginnen en dat heb ik nog steeds. Het is nu 51 jaar oud en inderdaad van erg stijve katoen!

    Els

  • Hinke

    Oh wat schattig!! En volgens mij kon ik ook wel al breien voor ik handwerkles kreeg maar geen idee meer wat ik dan deed. Ik heb nog wel een tas van de handwerlessen van de lager school, helaas hebben muizen die een paar jaar geleden kapot gevreten, heel erg jammer. Ook moet er nog een borduurlap zijn met verschillende steken, zal het binnenkort nog eens opzoeken.

    Hinke.

  • Joke 63

    Inktlappen, die moesten wij vroeger ook wel breien.

    gr Joke

  • majar

    n poppedasje in de eerste klas , en in de 2e de keus uit een slabbetje of een washandje, en als je vlug klaar was nog n poppemutsje. en ergens in de bovenbouw een col. dit alles voordat de school gemengd werd.

    toen mijn oudste kinderen op de basisschool zaten (ze zijn nu 23 en 26) werd er door de hele klas gehandwerkt, jongens en meiden, beesten breien, met repen van plastic tasjes een etui haken, borduren, n kussentje maken met 9 lapjes.

    maar toen ik in de eerste klas zat, dat poppedasje, de juf snapte er niks van dat ik het hele handwerkhalfuurtje nodig had om een naald van 20 steken te breien. mijn moeder snapt er nog steeds niks van dat t allemaal goedgekomen is met t handwerken

    groetjes, majar

  • lieny

    Geweldig,die herinneringen!!

    Els wat enig,dat rokje!!

    Hinke,mijn schoonzusje heeft haar stekenlapje van de lagere school in laten lijsten,het is van paars gekleurd garen.

    Zijzelf is 73 jaar,kun je nagaan hoe modern voor die tijd.

    groetjes,Lieny

    sorry,dit bericht moest helemaal onderaan staan.

  • whitney

    Bij ons in Amsterdam, op de Lagere sch. was de handwerk juff. heel vaak ziek. Daar baalde ik van. Want dan kregen we dus geen handwerkles. Ik kan me wel vaag een roze geblockt jurkje herinneren met smockwerk. Het zag er echt heel leuk uit. Mijn tante bewaarde het voor me als ik een meisje zou krijgen. Toen werden er 2 jongens geboren ( nu 34 en 29)en is het jurkje naar anderen gegaan…Van breiwerk herinner ik me geloof ik ook een inktlap.Maar mijn moeder hielp me altijd met breien. De afgevallen steken ophalen, tussen de klanten in. Wij hadden een winkel.

  • cecile

    Hoi Eline,

    Ligt het er niet aan, dat je pennen, doordat ze van metaal zijn, te koud zijn als je ermee begint te breien. Even een beetje opwarmen misschien?

    Groetjes, Cecile.

  • eline

    Hoi Cecile,

    Het is inderdaad zo dat als ik net begin te breien en de pennen zijn nog koud, dat het dan wat stroever gaat.

    Maar ondertussen heb ik al heel wat uurtjes met de nieuwe pennen gebreidt en het probleem is bijna over.

    Toch brei ik liever met metalen pennen met een glanzend laklaagje. Maar omdat het wel een aardig dikke pen is wordt een metalen pen te zwaar denk ik? Daarom een aluminium pen waarschijnlijk. Ze voelen ook heel licht aan.

  • cecile

    Hoi Eline.

    In verband met CTS (carpaal tunnel syndroom) brei ik tegenwoordig ook vaak op dikke naalden. Het fijnere werk is voor mij op het ogenblik wat te krampachtig. Hiervoor heb ik in de grotere maten bamboe-naalden aangeschaft. Ideaal ! Heel licht en glad.

    Groetjes, Cecile,