Nieuwe pennen stroef, wie heeft tips?

  • Dianaatje

    Ik heb er ook nog geen last van gehad en brei ook met naalden van Zeeman en Wibra. En ik brei best wel strak. Maar mijn oma deed wel de pennen door het haar kan ik me herinneren.

  • majar

    heb een keer gezien dat iemand zn zweethanden-stroeve pennen schoonmaakte met jonge jenever. maar dat zal wel niet helpen bij nieuwe pennen. en in plaats van jenever zou ik dan spiritus proberen… gr majar

  • eline

    Ik heb nu de pennen langs een kaars gestreken en door mijn haar gehaald. Het helpt inderdaad wel iets.

    Misschien heeft het ook nog te maken met het soort wol waar ik mee brei. Het is heel onregelmatig met dikkere en dunnere stukken in de draad. Dat glijdt misschien ook minder makkelijk dan gewone wol.

  • lieny

    Synthetische garen vindt ik altijd wat stroever als bv wol of katoen.

  • Dianaatje

    Ja klopt, synthetisch glijdt minder en is ook altijd statisch tijdens het breien.

    Is je haar nu niet vet Eline?? :D

  • eline

    Het is wel overwegend synthetische wol waar ik mee brei, dus dat kan wel kloppen dat het wat minder soepel glijdt.

    En mijn haar is nog niet vet haha..sterker nog: ik kan wel een beetje extra vet gebruiken in mijn superdroge haar..

  • Hinke

    Wat grappig al die tips, ik heb zelf nooit (afkloppen) stroeve naalden maar de meeste zijn ook al heel oud, misschien daarom wel:D

    En die broddellapjes hihihi En dan te bedenken dat ik handwerken ontzettend leuk vond (vind) maar op vrijdagmiddag verplicht op de lagere school terwijl de jongens gingen sporten vond ik vreselijk, ik had veel liever met die jongens mee gegaan. Belachelijke regel eigenlijk:D:D:D Ik zou het voor mijn kinderen absoluut niet geaccepteerd hebben, maar gelukkig was het in de jaren 80 toen al niet meer zo!!

    Hinke.

  • Dianaatje

    Weet je dat het bij ons op school wel zo was? Meisjes kregen naailes en breien enzo maar wat de jongens gingen doen weet ik eigenlijk niet. Niet sporten in ieder geval, misschien timmeren met de meester? Ik vond dat ook heel erg stom. (is ook jaren 80) Maar ik denk dat het te maken had met de handwerkjuf; volgens mij was die minstens 120 :D

  • lieny

    Als ik aan mijn eerste breiwerkje van de lagere school denk,is het werkelijk een wonder,dat het nog helemaal goed gekomen is:D:D

  • Hinke

    Was dat echt bij jou nog zo, bij onze jongens al niet meer gelukkig:D

    Fijn dat het toch nog goed gekomen is Lieny, met mij ook hoor!!:) Volgens mij was het eerste wat ik op school maakte een pannenlap maar weet het niet meer zeker. En dan van dat zacht gele stijve katoen!!

    Hinke.