sprei

  • hinke s

    wie weet hoeveel bollen garen heb ik nodig voor een 2 persoons sprei 100 gram of 50 gram

    gr Hinke S

  • kootje

    Hangt ook af van de looplengte van de de bol. Dat kan erg verschillend zijn.

    Voor een kussen (voor en achterkant) gebruikte ik voor een kussen van 40cm 2 bollen van 100gr. Maar voor een kussen van 45cm en andere wol gebruikte ik 3 bollen van 100gr. en daar had ik ook maar net genoeg aan. De looplengte van die wol was een stuk korter. Missschien heeft Hinke wel een goed advies voor je, die is expert in het plaids breien.

    Ali

  • Hinke

    Net wat Kootje zegt, het hangt zo van je soort garen af. Dat is eigenlijk alleen te meten in looplengte. Ik ga even uit van Zeeman acryl royaal, dat zijn bollen van 100 gr. met een looplengte van ca 240meter. Even uit mijn hoofd heb geen bol bij de hand, kan morgen wel even kijken.

    Van dit garen gebruik ik 10-11 bollen voor een plaid van ca. 120X165cm. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Maar om me nu een expert te noemen…..:D

    Hinke ww

  • Hinke

    O ja, en dan maakt het ook nog verschil of je hem haakt of breidt. Haken heb je meer garen nodig.

    Hinke ww

  • cecile1941

    Royal van Zeeman : acryl 100 gram = 241 m - prijs € 0,99 (naalden 4 en 5)

    groetjes, Cecile.

  • Mijna

    Het hangt er denk ik ook van af welk patroon Hinke zou willen gebruiken.

    Ook ik ben aan het ploeteren. D'r is niet 1 hand die het zelfde haakt of breit.

    Door jou genoemd garen haak ik bijv. met naald 3,5.

    Ik maak een proeflapje - zet vervolgens met dikkere naald werkelijke breedte op en haak 1 bol op.

    Op deze manier weet ik of ik aan gewenste breedte kom; hoeveel ik ongeveer denk nodig te hebben

    en kan vervolgens garen in zelfde verfbad gaan kopen. Bollen over is bij deze winkel geen probleem;

    kunnen onbeperkt retour ondanks de melding op je kassabon.

  • cecile1941

    Heb van dit garen net een enorme omslagdoek met naald 4,5 gehaakt. Naalden 3,5 zijn echt te dun hiervoor. De wol is hiervoor te dik

  • Hinke

    Inderdaad is het verschillend hoe je breit. Mijn werk is heel regelmatig, niet strak niet los. Een plaid van Zeeman Royaal brei ik op naald 5 omdat die wel lekker soepel mag vallen. Maar een kussenhoes brei ik op naald 4 omdat ik een kussen wat steviger wil hebben. Als ik een plaid ga breien haal ik altijd 12 bollen, is te veel maar dat vind ik handiger dan te weinig:-) En wat restanten in huis vind ik heerlijk, altijd weer handig voor andere projecten. En het ene patroon neemt wat meer garen dan het andere, ook dat maakt weer verschil in de hoeveelheid die je nodig hebt.

    Dus ik hoop dat Hinke s er nog een beetje uitkomt!!

    Hinke ww

  • Mijna

    Zelfs per kleur kan het uitpakken van haak- breiwerk verschillend zijn.

    Zoek maar op het web op combineren van Wibra/Zeeman en lees ervaringen.

    Mijn hand is regelmatig; ik zit met zowel breien als haken altijd een half nummer onder de adviezen.

    Ik wil gaan voor 150x110 en hoop met 12 bollen uit te gaan komen.

    Eerst mijn proefbol maar eens op zien te haken. Vervolgens rekenen en de

    uitkomst op strepengenerator los laten.

    Ik kan hier helaas niet aan paars komen; bij meerdere filialen een poging gedaan.

    Aan de andere kant: Hinke S hebben we na haar vraag nog niet terug gezien.

    Zij zou ook een hele andere sprei kunnen bedoelen?

  • Hinke

    Mijn ervaring is dat het garen van zeeman wel redelijk stabiel is van dikte, dat gebruik ik al jaren. De Saskia van de Wibra is iets dunner maar in een gestreepte plaid heb ik het toch door elkaar gebruikt en zie je het verschil niet.

    En Hinke s is met dit mooie weer misschien wel lekker op vakantie, ze komt vast vanzelf weer:-)

    Hinke ww