Wat is raglan breien?

  • rus05

    Hoi allemaal,

    Ik ben een trui voor mezelf aan het breien en ik kom bij het gedeelte van het rugpand aan waar ik zo te zien aan de tekening moet gaan minderen. In de beschrijving staat dat ik dat raglan moet doen maar ik heb echt geen flauw idee wat dat is…

    In het patroon staat letterlijk het volgende:

    A 28 cm hoogte na de patentsteek, de kantsteken met behulp van markeerringen (of gekleurde draad) merken en hierbij voor de raglan aan weerszijden afkanten:

    om de 2 naalden: 24 x 1 steek

    Wat betekent dit? Ik snap dat van die markeerringen ook niet maar dat wordt vast duidelijk als ik weet wat raglan is :). Alvast bedankt voor jullie tips!

    Vriendelijke groetjes,

    rus05

  • Astrid (Canada)

    Raglan mouwen zijn mouwen die zover doorlopen dat ze een gedeelte van de hals vormen.

    Normaal heb je schoudernaden zeg maar en daar zitten de mouwen aan, raglan mouwen lopen dus veel verder door, wat inhoud dat je het rug en voorpand veel meer moet minderen, om ervoor te zorgen dat de raglan mouwen passen.

    Om de 2 naalden, minder je je een steek (aan beide kanten neem ik aan staat dat er niet?) en in totaal minder je dus 24 x 1 steek.

    Je hoeft voor de schouders niets af te kanten maar eindigt bij de nek.

    Dat is mijn idee, als ik er totaal naast zit, is er vast iemand die mij dat laat weten ;-)

  • Ellesje

    Ik had het precies hetzelfde gelezen als Astrid en raglan is hoe deze mouw-vorm heet met de minderingen. Die markeerringetjes (of draadjes) geven aan waar je begonnen bent met minderen wat straks handig is als je de trui in elkaar gaat zetten (zo denk ik tenminste weer dat het zo bedoeld is).

  • maria

    Zoek even met google naar:“ raglanmouwen”

    Dan vind je diverse reclameuitingen van kleding met raglanmouwen.

    Ook vind je dan een Wikipedia item “kleding” waarin met een eenvoudig tekeningetje wordt uitgelegd wat een raglanmouw is en waarom hij zo heet..

  • nelletje

    een raglanmindering is een schuine mindering. Dus niet een ronding in de oksel of een hoek maar een mindering die begint aan de zijkant en schuin doorloopt tot (meestal) in de hals.

    Zoals in jou patroon beschreven staat om de 2 naalden 24 x 1 steek, betekent dus 1 naald wel, 1 naald niet minderen. Eigenlijk moet je dan in de 1e nld aan het begin en aan het eind minderen en de volgende naald niet. Bij een raglanmindering is het niet mooi om aan het eind van de naald te minderen dus kun je beter aan het begin van elke naald minderen.

    Het mooist is het om eerst 2 steken te breien en dan een een overhaling als mindering (dat vind ik persoonlijk) maar dit is ook afhankelijk van je gebruikte steek/patroon.

    De markering is, denk ik om te zien waar je begonnen bent.Als je 48 nld gebreid hebt moet je als het goed is aan elke zijde 24 steken geminderd hebben.

    Succes ermee. Groetjes van Nelletje

  • Hinke

    Markeerringen (steekmarkeerders, ik gebruik overigens kleine haar elastiekjes) kunnen handig zijn bij minderingen omdat je de minderingen dan steeds op de zelfde plaats kunt maken. Ik zie het nut van markeerders echter niet zo bij het minderen van een raglanmouw (trui). Je mindert steeds na de eerste (=kantsteek) en voor de laatste (=kantsteek) en daar heb je geen markeerder voor nodig. Maar als je het handiger, duidelijker vindt kan het natuurlijk wel.

    Hinke.

  • rus05

    Bedankt iedereen, ik heb denk ik zo een goed beeld van wat ik moet doen! Fijne avond nog, groetjes Rus05

  • Mieke

    Bij mijn patroon staat :1x2 steken en in elke rij 3x2 steken aan weerszijden minderen, hierbij raglanminderingen maken…….dus 1x2 steken eenmalig en dan nog 3x2 aan iedere kaant? Klopt dat?