omrekentabel

  • Marian

    Geachte dames,

    Mijn zoon van 20 wil graag een gebreide muts hebben, hij heeft zelf wol gekocht, dit is geschikt voor naalden 2½ - 3, nu heeft hij echter een patroon uitgezocht voor naalden 6, heeft u een idee hoe ik dit moet omrekenen?

    Alvast bedankt

    Marian van de Schilde

  • Els

    Op de banderol staat de stekenverhouding. In het patroon staat waarschijnlijk ook een stekenverhouding genoemd. Op basis van de vergelijking kun je het aantal steken wat je met de dunnere wol moet opzetten berekenen. Als je de beide stekenverhoudingen hier doorgeeft is het makkelijker, of ik moet zeggen vind IK het makkelijker om met je mee te rekenen. Maar misschien is hier iemand die een heldere uitleg kan geven zonder de getallen.

    Ook kun je met dubbele draad breien. Dan moet je eerst een proeflapje breien om te zien of je tevreden bent met het resultaat, experimenteren met dunnere of dikkere naalden. Van het proeflapje wat je goedkeurt tel je de stekenverhouding (.. Steken en .. Naalden per 10 cm). Als die overeenkomen met het patroon ben je ook klaar.

    Els

  • Hinke

    In dit geval vind ik het verschil erg groot, ik zou kiezen voor een dubbele draad dan kom je op naald 4-5 uit. Ik reken dat zo uit wat de naalden betreft, 2x2,5 is 5 min 1 is 4. Bij 3 dus 2x3 is 6 min 1 is 5. Dan brei je met een dubbele draad bijvoorbeeld met naald 4,5 een proeflapje en kijkt hoe de stekenverhouding dan is maar ook hoe het breiwerk eruit ziet. Vind je het dicht genoeg, of juist te los dan moet je een andere naalddikte nemen. Vandaar uit is het gemakkelijker omrekenen dan van die hele dunne naalden naar 6.

    Hinke.

  • ine-kar

    Wellicht vind je hier, wat je zoekt.

    http://www.sjaal-breien.nl/info/steken-omrekeningstabel-breipatronen/

    succes,

    ine