Ik kan wel wat van mijn ervaring vertellen:
Ik heb zowel een grof- als een fijnbreier. Niks geautomatiseerd en geen dubbelbed. Ik denk dat je om kokers te breien een dubbelbed nodig hebt.
Ik vind het vooral veredeld handwerk op mijn machines, gebruik ze voor lange stukken tricot, de mooie regelmatige steek die dat geeft vind ik prachtig. Ik houd erg van ajourbreien op de hand, en alle andere soorten van patroonbreien. Dat blijf ik dus op de hand doen, daarom wil ik ook geen computergestuurde machine. Weliswaar kun je dan snel en veel beter dan op de machines die ik heb, breien wat je in je hoofd hebt en dus uniek en dus snel, ik heb daar niet zo'n zin in. Zeg nooit nooit, maar dat is op dit moment voor mij de situatie.
Omdat ik een heel oude Knittax van mijn moeder had, heb ik me vertrouwd gemaakt met de breimachine (al vanaf mijn 10e of zo). zo heb ik vroeger veel recht toe recht aan truitjes voor mijn kinderen gemaakt b.v. Een paar jaar geleden heb ik die weer eens tevoorschijn gehaald. Inmiddels was ik bekend met Marktplaats en ben eens gaan snuffelen. Zo kwam ik terecht in wat er aangeboden wordt en heb toen een Brother KH-585 kunnen kopen. Net wat meer mogelijkheden die toch binnen mijn doel bleven. Daar heb ik veel op gemaakt (inmiddels voor de kleinkinderen) en groeide ik naar de grofbreier, want ik wilde wel met dikkere garens ook aan de gang. Die grofbreier heb ik een paar weken (ook via marktplaats). Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd.
Al met al denk ik dat je vooral moet weten wat je met de machine wil. Wat is je doel.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn ervaringen.
Els