breipatroontje olifantentrui

  • karin

    Wie helpt me. In de jaren 80 stond er een breipatroontje in de Ariadne met een olifantrntrui. De trui was hardrose en de mouwen grijs, het staartje was een vlechtje.

    Mijn dochter kreeg het truitje van mijn moeder. Ik wil het graag breien voor mijn kleindochter.

  • Dora

    Bedoel je deze?

  • Gerda Nap

    volgens mij stond dat patroon in de STEEK

  • Tineke

    Hallo Karin,

    deze bedoel je? Ik heb de patronen van de maten 68-74 / 80-86 en ook de kleutermaten 104 en 116.

    Ook ik heb via een oproep op dit prikbord de patronen aangeboden gekregen.

    Ik vroeg het breipatroon omdat ik een foto van mijn zoon tegenkwam, waarop hij die trui aanhad. Mijn moeder had de trui gebreid, maar kon het patroon niet meer vinden.

    Nu heb ik hem opnieuw gebreid, in emaraldgroen en in cyclaam (zie onderstaande foto's)

    Als je goed de foto's bekijkt, heb ik de met de groene trui schijnbaar een ander ‘midden’ aangehouden, de kop verdwijnt in de halsboord. Dus ook de boord is aangepast.

    Bij de rose ging het goed. Nu heb ik wel beter op het patroon gelet.

    Dus als je interesse hebt, mail dan maar. stikra@home.nl.

    Groetjes, Tineke

  • Tineke

    Hallo Dora,

    leuk. Jouw pop met dat truitje, broekje en muts.

    Dit patroon wordt vast en zeker vaak gebruikt.

    Ik heb ook gereageerd op de oproep van Karin.

    Via mijn oproep, een poos geleden, heb ik inmiddels patronen gekregen van de babymaten en van kleutermaten.

    Mooi, zo'n prikbord.

    Zelf heb ik het telpatroon van de babymaat vergroot en opgeslagen. Dat telt makkelijker dan het origineel.

    Inmiddels heb ik een emaraldgroene gebreid voor mijn kleinzoon (zie foto) en eentje in cyclaamrose voor een nichtje (foto moet nog worden gemaakt)

    Groetjes, Tineke

  • Dora

    Ook in deze kleur is hij leuk. Heb destijd ook een aantal voor mijn nichtjes gebreid en van hele dunne (sokken)wol een voor de pop.

  • Tineke

    Hallo Dora,

    nieuwe foto's.

    Zoals je ziet, heb ik me een beetje verrekend met het ‘midden’ bij de groene trui. Zo valt de halsboord binnen de olifant, terwijl dat niet de bedoeling is. Maar daarom is de halsboord ook in 2 kleuren gebreid.

    Ook heb ik de vrijheid genomen om de mouwen in 1 keer op te zetten, dus niet in 4x.

    Dit geeft een ruimere mouw, zonder die vervelende aanzettingen die verspringen en gaatjes veroorzaken met dichtnaaien.

    Ook de kleuren van de olifant heb ik aangepast aan de hoofdkleur van de trui.

    Donkergrijs bij lichtgrijs, en lichtgrijs bij donkergrijs. (poten)

    Groetjes, Tineke

  • Tineke

    Hallo Karin,

    het patroon is beschikbaar in diverse maten.

    Je kunt het via de mail ontvangen. Mail: stikra@home.nl.

    Groetjes, Tineke

  • karin

    Hallo Tineke, ik heb een patroontje van de maten 68/74 en 80/86 daarin moet ik met dunne katoen voor maat 86 maar 70 steken opzetten. dan is het breiwerkje maar 24 cm. breed, dat is dus echt niet voor maat 86??? of ik brei veel te vast. Het stekenlapje zou volgens het garen moeten kloppen met het patroon en dat doet het bij mij dus niet. Ik wil dus eigenlijk wel het patroontje voor die kleutermaat hebben als je dat hebt.

    Leuk al die reakties. Ik heb nog nooit zoiets gedaan en al meteen reakties, geweldig! Ik heb zelf nog heel veel oude breiboeken en aridnes, maar deze stond er niet in.

    groetjes Karin

  • Tineke

    Hallo Karin,

    inderdaad, ik heb hetzelfde patroon ook gebreid voor maat 86, ook 70 steken, maar dan niet van dunne katoen.

    Dat staat volgens mij niet in het patroon, dat het met katoen moet worden gebreid.

    Het patroon geeft aan dat je middeldik garen nodig hebt, geschikt voor nld. 3/3,5.

    Het is dus normaal acrylgaren, bijv. Populair, Nomotta Bravo…..

    Mijn truien (die rose en groene) zijn gebreid met Scheepjes Roma, die heeft 21 steken op 10 cm. Ik weet niet hoe ik brei, maar het voorpand is met 70 steken 31 cm. breed. Dat is ong. maat 86.

    Maar als je me een mail stuurt, naar stikra@home.nl , dan weet ik je e-mailadres en kan ik de kleutermaten naar je toemailen.

    Groetjes, Tineke