pand krult aan de onderkant

  • Tine Winkel

    Dames,

    Graag wil ik jullie advies over het volgende.

    Ik ben deze trui aan het breien: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=82&d_id=3&lang=nl

    Voor het achterpand (en de andere panden) geven ze aan een ‘boordje’ te maken van 4 naalden ribbelsteek. Maar nu het klaar is, krult het boordje achter erg omhoog (voorpand en mouwen zijn veel smaller, dat gaat wel goed)

    Heeft iemand een idee hoe ik dit nog weer glad kan krijgen? Ik heb ondertussen al het breiwerk klaar, dus het is wel handig als ik niet alle panden hoef aan te passen :S (het achterpand was het laatste dat ik breide).

    Tine

  • Hinke

    Misschien helpt het als je eerst de panden opspant? Dus ergens op vast spelden, nat maken en laten drogen.

    Hinke.

  • Mieke S

    Ik denk niet dat daar veel aan te doen is achteraf.

    Je kunt als je de trui gewassen hebt hem liggend laten drogen en het omkrullende gedeelte naar de verkeerde kant vouwen. Dan krult het in ieder geval bij het dragen iets minder, maar anders zie ik daar geen oplossing voor.

  • Tine Winkel

    OK, dat valt natuurlijk altijd nog te proberen (baat het niet etc.). Ik vroeg me af of het evt. zou helpen om een soort soepele plakvlieseline aan de binnenzijde te doen. Heeft een van jullie zoiets wel eens geprobeerd? Of heeft iemand goede redenen waarom dat (natuurlijk?!) echt absoluut niet zal werken…

    Tine

  • elly kerkhoff

    dat met het plakvlieseline lijkt mij zo gek nog niet en dan niet te ruim,maar een beetje smal in de breedte plakken. als het niks wordt ,trek je het gewoon weer eraf. proberen zou ik zeggen.groet,elly.

  • lieny

    Blijft er geen plak zitten aan het breiwerk,als je het eraf moet halen??

    Ik zou ook geen afdoende middel weten tegen het omkrullen,behalve een langere boord,maar dat is nu geen optie.

    Of misschien een randje kreeftsteek erom haken?Vraag me af of dit helpt hoor?

    Bij confectiebreiwerk krult tricotsteek niet,dat begrijp ik niet,als je zelf breit wel.

    Jammer dat het patroon zo gemaakt is.

    Ik wens je veel succes Tine,misschien komt nog iemand met een gouden tip!

    groetjes,Lieny

  • Els

    Er bestaat rekbare plakvlieseline voor gebreide stoffen, dit is vliezeline wat als je het uitrekt een soort rastertje heeft door inknipjes. Gewone vlieseline wordt er onherroepelijk afgetrokken door de rekbaarheid van breiwerk. De rand vliezeline die je er op plakt moet dan vooral ook een gedeelte boven de boord komen, dus best behoorlijk breder dan het boordje zijn. Als je het niet te hard duwend eropstrijkt, dus eerst voor de probeer, dan blijft er niet veel restplaksel op het breiwerk achter. Als het helpt dan nog even steviger strijjken. De plak wordt dan dun en trekt in het breiwerk. Ik ozu he top een proeflaje eerst proberen.

    Ik heb in het verleden hier ook eens over een omkrullende zoom vragen gesteld. Eigenlijk is er toen ook niet een gouden tip gekomen. Ik heb toen wel gemerkt dat als je het breiwerk van boven naar beneden breit en dus eindigt met de boord, het omkrullen niet of nauwelijks gebeurt. Je zou dus met de gewone steek je pand kunnen gaan breien en naderhand de boord aanbreien.

    Een muizetandjesrand helpt ook wel = paar toeren gewoon breien, gaatjestoer breien, later op de gaatjes omslaan en vastzomen.

    Met spannen zit de zoom recht, maar even dragen en het krult weer gezellig om is mijn ervaring.

    Els

  • Els

    Je kunt dus nu nog wel alleen de boorden uithalen, en alsnog de andere kant opbreiend ze er weer aanzetten (zie mijn verhaaltje hieronder). Je hoeft dan de rest van je breiwerk niet uit te halen.

    Els

  • lieny

    Misschien nog een kleine aanvulling,als het mag Els,met strijken,zoals Els ook al zei,voorzichtig met warmte.

    Ik heb ooit een boord van synthtische garen te warm geperst,wordt helemaal plat,en lubberig,komt niet meer goed.

    groetjes,Lieny

  • whitney

    een randje eraan haken, of met stoomstrijkmachine er boven zweven (!) en kijken wat er gebeurd.