minderen

  • stefanie

    Dag,

    daar ben ik alweer met een vraag. Ik ben jullie steeds zo dankbaar voor de heldere antwoorden en nu Elly ook nog heeft geschreven dat ze het juist wel leuk vindt dat er vragen worden geplaatst, stel ik er gewoon nog een keer een. Ditmaal een die mijn breiende vriendin ook niet snapte, dus ik ben benieuwd.

    Ik brei nu het achterpand van een babyjurkje, dat is van onderen breder dan boven en dus moet ik minderen. In het patroon staat onder het kopje minderen beschreven hoe dat moet (aan zowel de linker- als aan de rechterkant van een naald een steek minderen). Dan staat er in de beschrijving van het rugpand (waarvoor ik 94 steken heb opgezet):

    Minder aan beide kanten elke 10 naalden: 8 maal 1 steek

    Minder ik dan bij iedere 10 naalden ineens 8 steken (4 aan iedere kant) of 4 naalden lang telkens 2 steken of 8 naalden lang telkens 1 steek?

    Wie o wie?

    Dank vast weer,

    stefanie

  • cecile

    Hoi Stefanie,

    Je moet acht keer om de 10 naalden aan weerszijden 1 steek minderen. In totaal moet je dus 16 steken minderen. Je mindert in de 11e heengaande naald voor de eerste keer aan weerszijden 1 steek, in de 21e naald idem, 31e naald idem enz. Na 10 nld heb je 2 steken geminderd, na 20 nld heb je in totaal 4 steken geminderd, na 30 naalden 6 steken, enz. Dat doe je in totaal acht keer, dus in de 81e naald je laatste minderingen. Je hebt dan 78 steken over.

    Als ik maar 1 steek aan beide kanten moet minderen, doe ik dat altijd als volgt: aan het begin 2 steken breien, 1 steek afhalen, 1 steek breien, afgehaalde steek over de gebreide steek heenhalen. Aan het eind 4 steken voor het einde: 2 steken samenbreien, 2 steken breien. Ik vind dat zelf mooier dan de eerste steek en de laatste steek afkanten, maar misschien doen anderen dit wel anders.

    Veel succes, Cecile.

  • Tine Winkel

    Hoi Cecile,

    Prima uitgelegd, volgens mij (maar dat mag Stefanie beoordelen), ik zou hetzelfde antwoord hebben gegeven. Ik minder inderdaad ook zoals jij beschrijft, dus een paar steken van de kant, dan hou je een mooie kantsteek/naad over.

    groet,

    Tine

  • stefanie

    dankjewel cecile (en tine)!

    dat was een optie die ik nog niet had bedacht, maar o zo logisch bij nader inzien… Heel veel dank, ook voor snelheid van de reactie, ik kan gelijk weer verder!

    groet

    stefanie

  • Hinke

    En ook ik minder zo, al brei ik meestal 2 steken verdraaid samen aan de ene kant in plaats van overhalen, maar verder komt het op het zelfde neer. In ieder geval wel 1 of 2 steken uit de kant.

    Hinke.