aan elkaar naaien

  • alie boerefijn

    Hoe is nu het mooiste om truitjes ofzo aan elkaar te naaien met een stiksteek of een overhandse steek hoe doen jullie dit?

    Gr.alie

  • jopie

    Ali, hier staan verschillende manieren van in elkaar zetten,ik zelf doe overhands, maar dat vind ik niet altijd mooi staan.

    http://www.jessica-tromp.nl/knittingpatterns_breipatronen/knitting_how_to_joining_seams_inelkaar_zetten.htm

  • alie boerefijn

    vind het ook niet altijd mooi doe het ook al meestal vandaar mijn vraag hoe iemand anders het doet bedankt ga kijken op de site.

    Gr.alie

  • Marleen V

    Ik gebruik altijd die onzichtbare manier zoals het staat op de site van Jessicatromp en schouders brei ik aan elkaar dmv drie naalden (ik gebruik altijd de engelse term “three needle bind off”) en ik ben wat aan het experienteren met een rondbreinaald dan hoef je bijna geen naden dicht te maken:-)

    Groetjes Marleen

  • alie boerefijn

    Hallo Marleen,

    Ga het ook eens proberen is nieuw voor mij.

    Gr.alie

  • ine

    In veel gevallen kun je de steken niet afkanten, maar later aan elkaar mazen.

    ine

  • cecile

    Volgens mij kan dit alleen bij schoudernaden, maar niet bij mouw- en zijnaden. Hierbij doe ik het altijd in de tweede steek vanaf de kant van beide panden (of mouwen). Neem steeds twee dwarse draadjes van het ene pand op en vervolgens terug naar het andere pand, naald insteken op de plaats waar de draad uitkomt en daar weer twee dwarsdraadjes opnemen, dan weer terug naar het andere pand naar de plaats waar de draad uitkomt, enz. Je maakt dus een soort V-tjes, te vergelijken met een breisteek. Op de schouder in de naald voor de afkantnaald. In het ene pand in een steek, in het andere pand om de tegenoverliggende steek, dus inderdaad een soort maassteek. Bij patronen of kabels komen deze dan van beide panden precies tegenover elkaar te liggen en gaan niet verspringen.

    Cecile.

  • Willeke Deventer

    Hoi Alie,

    Ik zet de panden op dezelfde manier als Cecile aan elkaar. Als je de draad goed strak aantrekt na een paar steken dan zie je dat de panden heel mooi naast elkaar komen te liggen. Ik moet ergens een plaatje hebben maar kan dit niet zo snel vinden. Mocht ik het tegenkomen dan zal ik het hier op het prikbord plaatsen.

    groetjes, Willeke

  • jopie

    Als je het netjes aan elkaar wilt naaien,kun je dan beter de eerste steek breien, of de eerste steek gewoon afhalen en beginnen bij te breien bij de tweede steek.

  • Willeke Deventer

    Klopt Jopie,

    Ik brei de eerste steek niet. Je ziet dan aan de zijkant van een pand ook van die mooie V-vormen ontstaan. Door telkens naast die eerste steek op te nemen krijg je het breiwerk mooi naast elkaar liggen.

    Groetjes, Willeke