breien met een breimachine

  • Betsy

    Hoe is het om een trui te breien op de breimachine? Kun je dan bijvoorbeeld ook een ingewikkeld kabelpatroon of ajourpatroon breien? En gaat dit dan sneller dan met de handbreien?

    Weet alleen van vroeger dat mijn moeder er 1 had en ze er niet blij mee was omdat het loodzwaar was, zij heeft hem toen weer verkocht.

    Hoe is dat tegenwoordig? Het lijkt me nogal ingewikkeld als ik die apparaten zie.

    Wat zijn jullie ervaringen?

  • Mieke S.

    Betsy, ik heb er enkele jaren geleden een gekocht (Brother dubbelbeds) en ik vind het razend moeilijk. Uit het instructieboek had ik al het een en ander geoefend en toen heb ik via via een oud-instructrice van Brother ontmoet die me een les heeft gegeven. Dan komt er een vloed van informatie op je af die je ook heel snel weer vergeet. Ik heb toen 1 trui van sokkenwol op het ding gebreid. Leuke trui hoor, daar niet van maar om nou te zeggen “leuk werk” nou nee. Het gezellige tikken van de pennen is er bv. niet bij. Je kan best kabels op de machine breien maar dan moet je met de hand de steken gaan zitten verplaatsen. Dat gaat niet sneller dan met breipennen. Pluizig garen is ook niet zo makkelijk. Nu staat de machine te wachten tot mijn man met pensioen gaat, die heeft het vroeger thuis al eens gedaan en hij wil (misschien) wel weer gaan breien.

  • lina

    Hoi, ik brei al meer dan 20 jaar op de breimachine en heb inmiddels mijn vierde of vijfde machine al. Het gaat natuurlijk veel sneller als met de hand. Kabels breien kan wel, maar niet van die mooie ingewikkelde kabels zoals met handbreien. Ajourpatronen kun je wel heel goed breien met een breimachine. Tenminste als je er één hebt met ponskaarten of computergestuurd.

    Je moet wel veel oefenen wil je het allemaal goed en snel kunnen doen. Je moet niet denken, gauw even een trui breien op de breimachine als je geen ervaring hebt, want oefening baart kunst zal ik maar zeggen. Als ik m'n gedachten er niet bij heb, heb ik ook het hele spul nog op de grond liggen hoor.

    Ik vind het wel leuk om te doen en heb ongeveer al 1200 truien gebreid. Maar met de hand breien heeft toch mijn voorkeur als het om truien voor mezelf gaat.

    Alleen als ik hele dunne wol heb zal ik een trui voor mezelf op de machine breien.

    Groetjes Lina.

  • andere Elly

    Ooit had ik ook een breimachine gekocht omdat ik altijd meer plannen dan tijd heb, maar al gauw had ik door dat breien op een breimachine niet relax is. Het is frustrerend omdat het niet makkeijk is en het lang duurt voordat je hem helemaal snap. Het is niet te vergelijken met handbreien, van handbreien word ik ontspannen van de breimachine niet. Ik heb hem dus terug gebracht naar de winkel waar ik er nog een klein bedragje ervoor terug kreeg.

  • Hinke

    Ik heb nog nooit met een breimachine gebreid, dus geen ervaring. Op dit moment heb ik er ook geen behoefte aan, maar dat is met veel wat je niet kent natuurlijk:D:D:D

    Ik brei eigenlijk alleen 's avonds bij de tv en maar een enkele keer overdag en dan ook alleen nog in de winter. Ik neem aan dat een breimachiene wel apart op de tafel moet staan en je die niet gezellig op schoot neemt op de bank:-)

    Maar als je echt veel wilt breien lijkt het me wel handig al is het zo te lezen nog behoorlijk ingewikkeld.

    Hinke.

  • Betsy

    Bedankt voor jullie reacties. Was al bang dat het niet echt gemakkelijk zou zijn. Die apparaten zien er al ingewikkeld uit en uiteindelijk zul je toch zelf alle instructies eerst in moeten voeren lijkt me. Denk dat ik me toch maar bij het handbreien houd. Zeker als een ingewikkeld kabelpatroon niet mogelijk is of net zoveel werk is al met de hand. Het is meer een kwestie van tijdgebrek dat het leuk lijkt om “even snel” een trui op naald 3 te breien, maar dat zal dan inderdaad niet “even snel” gaan en zal ook het nodige gemopper met zich meebrengen.

    Houd me voorlopig maar bij 2 naalden.

  • ootmarsje

    Mag ik ook even mopperen,ik heb er ook een gehad jaren geleden.De machine was prima , maar als ik er nog aan denk aan al die keren dat het mis ging . Was natuurlijk niet de schuld van de machine.En eigenlijk zou je er ook een grof breier bij moeten hebben voor de wat dikkere wol.Maar de mevrouw die ons les gaf kon er geweldig mee overweg Zij breide echt van alles ,pakjes jurken noem maar op.Als hobby en ontspanning is het geen aanrader.Groetjes An.

  • Arwen

    Ik heb bij ons thuis een breimachine op de zolder gevonden en ben me er nu al redelijk lang mee aan het amuseren. Maar nu zou ik graag wat verder willen gaan dan wat ponskaarten en dingen uitproberen. Ik zou namelijk heel graag een trui breien. Ik ben al het hele internet afgeschuind op zoek naar een patroon dat ik met de breimachine zou kunnen maken, maar dit vind ik maar niet.

    Is er iemand die hier een goede site voor weet, of wat patronen heeft staan ofzo?

    Hartelijk bedankt!