Grootste gehaakte deken van de Wereld

  • Hinke

    In het kader van de Culturele hoofdstad 2018 Leeuwarden, is er een paar jaar geleden een groepje vrouwen in Leeuwarden gestart met het project de Grootste Gehaakte Deken van de Wereld (GGDW 2018) met het idee, haken is verbinden. In het Fries hebben we het woord, mienskip, wat letterlijk vertaald gemeenschap is maar mienskip is meer, er voor elkaar zijn, samen dingen doen, nabuurschap kun je het misschien ook wel een beetje mee vergelijken. GGDW is via Faceboek en twitter @GGDW2018 te volgen. Voor dit project heb ik ondertussen twee dekens gemaakt. Van een vriendin kreeg ik veel garen toen ze verhuisde, dat was de basis voor de eerste deken, aangevuld met restjes uit voorraad en hier en daar een nieuwe bol voor een benodigd kleurtje. De tweede was de basis, 35 blokken (okerkleur) die mij moeder nog had liggen en wilde schenken aan GGDW, ook aan gevuld met garen uit voorraad en 1 nieuwe bol. De derde ben ik nu mee bezig, basis blokjes uit eerdere projecten, garen uit voorraad en als basis kleur om de boel met elkaar te verbinden en er zo hoop ik :D toch een soort van verbinding te creeëren, nieuw wit garen. Hieronder de beide dekens, ‘de reinbôge’ (regenboog) en de tweede ‘beppe har blokjes’ (oma (granny) haar blokjes))

    Hinke ww
  • Els

    Héél mooi Hinke! Het verhaal én de dekens. Maar grootste? Betekent het dat de dekens aan elkaar worden gemaakt? 

    Wat mooi ook dat met resten en goede keuzes van verdeling er toch een mooi geheel ontstaat. 

    Els
  • Hinke

    De bedoeling is inderdaad dat alle dekens met de hoeken aan elkaar worden gezet tot één hele grote deken. Later worden ze dan weer los gemaakt en verdeeld over een aantal goede doelen. En je mag natuurlijk ook gewoon nieuw garen gebruiken, wat iemand maar wil. Maar ik vind het altijd wel een uitdaging om restmateriaal te gebruiken. Ik heb vaak zoveel liggen en zo nodig haal ik dan wat kleurtjes bij. Ook geen probleem :) 

    Hinke ww