Plissé rokje Kika

  • Hinke

    Ik kreeg van iemand de vraag naar het patroon van de het plooirokje (plissérokje) wat ik gebreid heb voor Kika. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk op te schrijven en zet het hier ook maar even neer mocht iemand er nog belangstelling voor hebben.

    Plissé steek: 7 recht 1 averecht, terug gaande naald 3 recht 1 averecht, 7 recht 1 averecht. Je krijgt daarbij ribbels tussen de averechte steken, dus 3 steken ribbels, 1 tricotsteek, 3 steken ribbels, waarbij de tricotsteek om en om aan de voorkant en achterkant van het werk zichtbaar is. Wil je een bredere plooi dan kun je in plaats van 3 steken ribbels, 4-5 of meer steken ribbels breien.

    Ik heb het rokje gebreid op ndl. 3, 24 steken = 10 cm

    Opzetten 172, 7 cm plissé breien, daarna alle steken dubbel breien. Met de rest van de steken (86) nog 2,5 cm boord breien. Dit kan ribbels, of boordsteek 1 recht 1 averecht of wat je maar wilt.

    Je kunt de achternaad helemaal dicht naaien, maar je kunt ook de boord open laten en daar 1 of 2 lusjes aan haken en op de andere kant 1 of 2 knoopjes naaien. Net wat je zelf leuk vindt.

    Het patroon is heel handig op elk garen aan te passen. De omvang van de beer is ca. 38cm, daar ben ik van uit gegaan. Voor het plissé effect is niet al te dik garen het mooist denk ik.

    groet, Hinke.

  • jopie

    Wat leuk,dank je wel.

    Joke

  • wilma budy

    hallo ninke

    bedank voor het plubliciteren van het rokje.

    ben nog aan het jasje bezich voor de kikabeer als het af is ga

    ik gelijk aan het rokje beginnen .

    door al deze leuke patroontjes blijft mijn poncho maar in de kast liggen.

    maar ja is voor het goede doel toch ?

    groetjes

  • Willeke Deventer

    Dank je wel Hinke.

    groetjes, Willeke

  • bregit

    bedankt voor het patroon het is voor een oude dame die vroeg bij de handwerkclub of iemand wist hoe de plisse steek was niemand wist het dus ik denk ga even op internet kijken en ja wel heel hartelijkdank en je maakt in iedergeval iemand weer blij

    groetjes Bregit

  • bertha

    Bedankt,

    ik neem het patroon ook mee.

    Groetjes Bertha

  • Joke 63

    Kijk, sommige lezen toch wel alle berichtjes(tu) en laten ook nog een bedankje achter, zo kan het ook.:)

    Joke

  • Hinke

    Leuk Bertha dat je het kunt gebruiken en net wat Joke zegt, super dat je het even laat weten!!

    Hinke.

  • Liesel

    Wat ben ik blij dat ik dit gevonden heb! Ik heb vroeger voor mijn 2-jarig dochtertje (nu 30 jaar) een plisséjurkje gebreid.

    Dat was zó lief……..maar ik ben het kwijt geraakt.

    Nu wil ik graag voor mijn kleindochter zo'n schattig jurkje maken en kijk…… daar vind ik het patroon!

    Heel erg bedankt Hinke!

    Liefs, Liesel.

  • Hinke

    Veel succes Liesel, je zult wel het patroon aan moeten passen natuurlijk:) maar het plissé blijft het zelfde principe.

    Hinke.